Toiminimen ei tarvitse tehdä voittoa joka vuosi. Varsinkin yritystoiminnan alussa kulut voivat olla tuloja suuremmat, jolloin yritystoiminnan tulos jää tappiolliseksi.
Mutta mitä tappiolle tapahtuu verotuksessa?
Jos haluat ensin hahmottaa kokonaisuuden, katso miten toiminimen verotus toimii.
Milloin toiminimi tekee tappiota?
Yksinkertaistettuna toiminimen tulos muodostuu näin:
Tulot – vähennyskelpoiset kulut = yritystoiminnan tulos
Jos esimerkiksi toiminimesi tulot ovat vuoden aikana 20 000 euroa ja vähennyskelpoisia kuluja kertyy 25 000 euroa, yritystoiminnan tulos on 5 000 euroa tappiollinen.
Kaikki yrityksen menot eivät kuitenkaan automaattisesti ole vähennyskelpoisia. Katso tarkemmin, mitä kuluja toiminimellä voi vähentää verotuksessa.
Häviääkö toiminimen tappio?
Ei.
Jos et vaadi tappiota vähennettäväksi saman vuoden pääomatuloista, Verohallinto vahvistaa sen lähtökohtaisesti elinkeinotoiminnan tappioksi.
Vahvistettu tappio voidaan vähentää yritystoiminnan tuloksesta seuraavien 10 verovuoden aikana.
Esimerkiksi:
- vuosi 1: tappio 5 000 €
- vuosi 2: tulos 15 000 €
- aikaisempi 5 000 € tappio vähennetään
- jäljelle jää 10 000 € ennen muita verotukseen vaikuttavia eriä
Aikaisempien vuosien vahvistetut tappiot Verohallinto huomioi automaattisesti.
Tappion voi vähentää myös pääomatuloista
Voit myös vaatia saman verovuoden yritystoiminnan tappion kokonaan tai osittain vähennettäväksi pääomatuloistasi.
Tämä voi olla relevanttia esimerkiksi silloin, jos saat samana vuonna vuokratuloja tai muita pääomatuloja.
Vaatimus pitää tehdä ennen kyseisen verovuoden verotuksen päättymistä.
Kirjanpidolla on tässä iso merkitys
Tappion määrä perustuu yritystoiminnan tuloihin ja vähennyskelpoisiin menoihin, joten kulujen pitää löytyä kirjanpidosta oikein.
Jos esimerkiksi kuitteja jää kirjaamatta, myös yrityksen todellinen tulos voi näyttää väärältä. Lue lisää siitä, miten toiminimen kirjanpito käytännössä toimii.
Jos vuoden tulos näyttääkin odotettua selvästi huonommalta, kannattaa tarkistaa myös toiminimen ennakkovero, jotta et maksa vuoden aikana turhaan liian suurta ennakkoveroa.
Tätä tappio siis tarkoittaa
Tappiollinen vuosi ei tarkoita, että tappio vain katoaisi verotuksessa. Se voidaan yleensä hyödyntää tulevien vuosien yritystoiminnan tuloksesta tai tietyissä tilanteissa saman vuoden pääomatuloista.
Oleellisinta on pitää kirjanpito ajan tasalla, jotta tulot, kulut ja lopullinen tulos ovat oikein.
Lue seuraavaksi: Toiminimen verotus helposti – näin kokonaisuus toimii.